انتخاب

ساخت وبلاگ
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین صادقی، سفیر پیشین کشورمان در ریاض، در تازه ترین گفتگویش از ضرورت توجه و ترمیم رابطه با عربستان سعودی می گوید.

حسین صادقی، سفیر تازه برگشته ایران از ریاض، در تازه ترین گفتگو با ویژه نامه نوروزی روزنامۀ ایران از ضرورت ترمیم رابطه با عربستان سعودی می گوید. مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید: 

می‌گویند اواسط دهه 70 و در دوره‌ای که مسئولیت سفارت ایران در عربستان سعودی را داشت، سطح مناسبات دو کشور در بهترین شرایطش بود. شاید به همین دلیل بود که در دولت یازدهم یکبار دیگر برای بر عهده گرفتن این سمت انتخاب شد. با این حال آنچه طی حدود یک دهه تنش پنهان میان تهران و ریاض شکل گرفته بود، چنان پیچیدگی بر این رابطه حاکم کرد که بیش از دو سال اصرار دولت روحانی بر ترمیم روابط و توانمندی‌های دیپلماتیک سفیر ایران ‌چاره ساز نشد.

بدتر آنکه از آغاز سال 94 سلسله حوادث به سمت متراکم شدن بیشتر تنش‌ها تمایل یافت و با جریحه دار شدن احساسات مردم ایران از شهادت صدها ایرانی در فاجعه منا و پس از آن اعدام «شیخ نمر» روحانی منتقد اما مسالمت جوی عربستان به اوج رسید. در اوج همین تنش‌ها بود که حمله گروهی از معترضان به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد به اعلام قطع رابطه دیپلماتیک از سوی ریاض منجر شد و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در عربستان به حکم آنچه پیش آمده بود راهی وطن شدند.

به همین مناسبت با حسین صادقی که حالا عنوان سفیر پیشین ایران در عربستان را برای او به کار می‌برند در دفتر کارش در تهران درباره ریشه‌های تنش میان ایران و عربستان به گفت‌و‌گو نشستیم:

سال‌های متعددی چه در دوره اصلاحات و چه در دولت یازدهم سفارت ایران در عربستان را بر عهده داشته اید، به نظر می‌رسد که کمتر کسی بتواند همانند شما تغییر رویکرد سیاسی دولت عربستان سعودی را در اواخر حکومت ملک عبدالله و پس از آن در دوره ملک سلمان تبیین کند. زیرا به نظر می‌رسد که رویکرد سیاست خارجی عربستان سعودی در سالهای آخر حکومت ملک عبدالله دچار تغییراتی شد و این تغییرات با مرگ او و سپرده شدن حکومت به ملک سلمان تشدید شد. چه تغییر رویکردهایی در دو سوی این رابطه سبب شد که ما از نقطه اوج روابط دو کشور در دهه 70 به دوره‌ای برسیم که بدترین وضع رابطه و در واقع قطع رابطه عربستان با ایران را تجربه کنیم؟

شاید منشأ بخشی از اختلافات ما با پادشاهی عربستان به برخی تحولات سالهای اخیر در خاورمیانه بازگردد. تحولاتی که ریشه آن به سال 2001 و ماجرای 11 سپتامبر باز می‌گردد. زیرا آن اتفاق نقطه عطفی بود که پیامدهای ژرفی برجا گذاشت.

پرسشی که در آن مقطع مطرح شد این بود که چرا یک عده جوان که اکثریت شان هم تبعه عربستان سعودی بودند چنین اقدام تروریستی بی‌سابقه‌ای کردند تا مراکز مهم و سمبل‌های امریکا را مورد هدف قرار دهند. پرسشی که جست‌و‌جو برای یافتن پاسخ آن نشان داد منشأ این حرکت به یک تفکر که کانون آن در عربستان سعودی شکل گرفته است باز می‌گردد. تفکرات تند سلفی گری که از درون آن خشونت، تروریسم و افراط گرایی بیرون می‌آید.

آیا سلفی گری که می‌گویید با وهابیت مرتبط است؟ این را از آن جهت می‌پرسم که اخیراً عادل الجبیر، در اظهاراتی ضمن تطهیر وهابیت از این اتهامات آن را نگاهی اصلاحی به دین دانسته که ارتباطی با جریان‌های تکفیری و سلفی ندارد.

بحث اینکه وهابیت از دل سلفی گری بیرون آمده یا منشأ آن کجا بوده کار تخصصی است که متخصصان علوم دینی و مذهبی باید به آن بپردازند. ولی آنچه مهم است اینکه منشأ این خشونت‌ها تفکر سلفی و بازگشت به سلف سالک و برداشت‌های نادرستی است که عده‌ای از اسلام دارند و شیوه‌های غیرقابل دفاعی را برای تحقق خواسته‌هایشان اتخاذ می‌کنند. شاید بشود گفت ریشه اصلی این فرقه‌ها به مسائل اجتماعی باز می‌گردد و اینکه ساختارهای سیاسی - اجتماعی خاورمیانه دچار مشکلات جدی است. اغلب حکومت‌ها نه تنها صالح و پاک نیستند بلکه فاسدند، نوعی دیکتاتوری را اعمال می‌کنند و مردم هیچ نقشی در تعیین سرنوشت شان ندارند.

از وجهی دیگر مردم امریکا را مسبب بدبختی‌های خود می‌دانستند، چرا که می‌گفتند این حکومت‌ها به پشتوانه امریکا دوام دارند و اگر امریکا حمایت خودش را بردارد اینها نمی‌توانند دوام و قوام داشته باشند. آرام آرام ایده اصلاح ساختارها مطرح شد. اما متأسفانه بسیاری از این گروه‌ها به جریاناتی همچون القاعده تمایل داشتند و حاکمان کشورها استدلال شان این بود که ما اگر بخواهیم فضا را باز کنیم کسانی قدرت را در دست می‌گیرند که به القاعده و حرکت‌های خشونت‌آمیز و افراط گرایانه تمایل دارند و آنها با همین استدلال در برابر هرگونه تغییری ایستادگی می‌کردند.

تا اینکه بالاخره جرقه‌ای در سال 2010 در تونس زده شد و بهار عربی یا بیداری اسلامی آغاز شد و خاورمیانه را از شمال آفریقا و شامات تا شبه جزیره عربستان سعودی در بر گرفت. مطالبات مردم هم کاملاً روشن بود. می‌خواستند در امور سیاسی کشورشان مشارکت داشته باشند.حکومت‌ها فردی نباشند و در یک انتخابات منصفانه و آزاد به قدرت برسند. می‌خواستند شرایط فعالیت‌های اقتصادی برای همه فراهم باشد و به دنبال آزادی‌های سیاسی، از جمله آزادی بیان و آزادی اجتماعات بودند. بنابر این مطالبات شان، مطالبات مشترکی بود.

یعنی شما این تحولات را در تغییر مناسبات ایران با عربستان مؤثر می‌دانید؟

عربستان سعودی و شاید بهتر است بگویم کل کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دچار این نگرانی جدی شدند که مبادا موجی که آغاز شده به جوامع آنها هم برسد. لذا تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند که این شعله‌های برافروخته شده را خاموش کنند تا دامن خودشان را نگیرد. آنها در سه عرصه شروع به کار کردند. نخست دخالت گسترده در امور کشورهای انقلابی. سعی کردند با پولی که خرج می کنند گروه هایی را شکل بدهند که موافق خودشان یا درواقع مخالف این حرکت‌ها هستند.

به طور مشخص عربستان سعودی نقش کلیدی را در مسائل مصر پس از سقوط حسنی مبارک ایفا کرد. نقشی که منجر به کودتا و سرکوب حکومت قانونی و مشروع مرسی شد و در جریان کودتا یک قدرت نظامی حکومت را در دست گرفت. شاید یکی از نقاطی که سبب تشدید اختلافات ما با عربستان سعودی شد همین نقطه بود. قبل از آن اختلاف بر سر عراق بود و بعد از مصر سوریه و یمن به موضوع اختلاف تبدیل شدند. اینها مواردی بودند که مناسبات ایران را با عربستان سعودی دچار تنش کردند. تا نهایتاً کار رسید به آنجا که تعرض به سفارت عربستان در تهران رخ داد و عربستان سعودی به قطع مناسبات دیپلماتیک اقدام کرد.

برداشت کلی از صحبت های شما این است که بخشی از رفتار عربستان به عنوان یک حکومت محافظه کار که در جهان عرب خودش را قیم و نگهدار ساختار سیاسی مبتنی بر شیخوخیت و پادشاهی می‌داند، واکنشی است به این تغییرات و شاید به نحوی ایران را در این تغییرات مؤثر می داند. مناسبات ایران با دو کشور عراق و سوریه مشخص است اینکه سوریه در تمام سالهای بعد انقلاب متحد استراتژیک ایران بوده و عراق پس از سقوط صدام نیز گرایش به ایران داشته است. اما درباره یمن مسأله متفاوت است. یمن اگر چه در نقطه جغرافیایی استراتژیک باب المندب قرار داشته اما هیچ گاه در نگاه استراتژیک ایران نبود چه اتفاقی افتاد که یمن به نقطه تضاد بین ایران و عربستان تبدیل شد؟

برای پاسخ به این پرسش باید به چند نکته اشاره کرد. کشورها اگر با هم رقابت داشته باشند اشکالی ندارد. اتفاقاً رقابت سازنده موجب توسعه دو کشور می‌شود ودر واقع بازنده رقابت هم به شکلی برنده است. اما وقتی رقابت به نقطه‌ای می رسد که یک کشور رشد خودش را در حذف طرف مقابل می بیند یا حیات خودش را در مرگ دیگری می‌بیند، بدترین شیوه ای است که وجود دارد.

در مورد عربستان سعودی، دولت سازندگی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حرکت را آغاز کرد و به دیوار بلند بی‌اعتمادی ضربه زد.

رفته رفته مناسبات آغاز شد و در دوره اصلاحات به اوج خود رسید. مناسبات جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی به یک نقطه بسیار عالی رسیده بود و هیچ مانعی برای دو کشور وجود نداشت. از آن طرف آقای ملک عبدالله در دوره ای که ولیعهد بود و از این طرف آقای هاشمی روابط را به نقطه اعتماد متقابل رساندند و سعی کردند توهمات و ابهاماتی را که بود کنار بگذارند و پرونده‌ها را ببندند. اما بعد از دوره اصلاحات اتفاقات دیگری افتاد که نمی خواهم وارد جزئیات آن بشوم. تنها نتیجه اش این بود که آرام آرام مناسبات عقب رفت. آن رقابت سازنده و مثبتی که بین دو کشور وجود داشت، رفته رفته به یک اختلاف ریشه دار تبدیل شد.

این افول رابطه تا چه حد در رفتار دولت ایران ریشه داشت و تا چه حد در رفتار دولت عربستان؟

اگر بخواهم منصفانه قضاوت کنم، شاید بیشترین آسیب را به این روابط عربستان سعودی وارد کرد. البته مواضعی که ایران در بعضی از عرصه‌ها اتخاذ کرد و کارهایی که چه توسط مقامات رسمی و چه غیر رسمی انجام شد بی‌تأثیر نبود و ما نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم.

اما مسأله اصلی این بود که عربستان سعودی دچار یک توهم و نگرانی شد. نگرانی که بخشی از آن را بیگانگان با تبلیغات گسترده ای که علیه جمهوری اسلامی آغاز کردند، به‌وجود آوردند. تبلیغاتی مبنی بر اینکه ایران در کشورهای عربی دخالت می‌کند و روز به روز حوزه نفوذ ایران گسترش پیدا می‌کند. این تبلیغات باعث شد که نگرانی غیر واقعی در عربستان سعودی به‌وجود بیاید و به جای گفت‌و‌گوی شفاف و صادقانه با ایران در مسیر سرمایه گذاری برای آسیب رساندن به ایران قرار گیرد.

چنانکه در موضوع مذاکرات هسته‌ای عربستان یکی از کشورهایی بود که تلاش کرد جلوی موافقت 1+5 با ایران را بگیرد. کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود. حتی خود عربستان سعودی هم معترف به این حقیقت است. بالاخره به دلیل برداشت‌هایی که داشت احساس نگرانی می‌کرد و شاید برای جلوگیری از این نگرانی، طبیعی بود که دست به هر کاری بزند.

واکنش ایران به این رفتار عربستان و نگرانی‌هایش چه بود؟

بارها گفتیم که تنها یک راه در برابر ما وجود ندارد. گفتیم که وقتی گفت‌و‌گو را کنار بگذاریم راه‌های دیگری پیش رو قرار می‌گیرد که به دو طرف آسیب می‌رساند و حتی به آرامش و امنیت منطقه و جامعه جهانی خدشه وارد می‌کند. بنابر این بهترین راه گفت‌و‌گوی دو جانبه است. حالا بنابر به دلایل مختلف این کار انجام نشد. تا اینکه اتفاقات دیگری افتاد که روشن است. خیلی هم به آن پرداخته شده و ضرورتی ندارد ما بخواهیم تکرار کنیم. اتفاقاتی که در نهایت منجر به اشتباه بزرگ عربستان و تصمیم به قطع رابطه با ایران شد.

این تصمیم پس از حمله عده‌ای خودسر به سفارت عربستان و کنسولگری آنها در مشهد رخ داد. هرچند که برخی معتقدند این اتفاقات صرفاً بهانه اعلام این تصمیم بود.

درست است که حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران کار بسیار غلطی بود و اقدامی که صورت گرفت به مردم متمدن ایران و اعتبار ایران خسارت وارد کرد. ماهم آن اقدام را محکوم کردیم. اولین کسی هم که موضع گرفت و آن را محکوم کرد، شخص رئیس جمهوری ایران بود. دولت عربستان سعودی باید این واقعیت را درک می‌کرد که دولت ایران به هیچ عنوان با این کار موافق نبوده است. بلکه دستور داده که پیگیری جدی شود و بسیاری از عوامل را دستگیر کرده‌اند و الان زندان هستند. به هر حال به نظر من این اشتباهی بود که عربستان مرتکب شد.

در حوادثی که در ماجرای سفارت عربستان رخ داد اگر چه همه ما آن حوادث را محکوم می کنیم اما عده‌ای معتقدند که آن حادثه نتیجه خشم متراکمی بود که از مجموع سلسله حوادث پیشین به وجود آمده بود. از ماجرای فرودگاه جده تا حوادث مکه و منا در خلال مراسم حج امسال تا اقدام تحریک آمیز اعدام شیخ نمر به عنوان یک روحانی شیعه. چنین نگاهی رویکردی را تقویت می کند که معتقد بود حادثه منا می توانست برنامه ریزی شده باشد. به عنوان سفیر وقت ایران در عربستان نگاه شما به این سلسله اتفاقات چیست ؟ آیا واقعاً این اتفاقات را می‌شود در راستای سیاست بحران زایی و تنش آفرینی به نوعی برنامه ریزی شده تلقی کرد؟

این چهار اتفاق تأسف باری که رخ داد به نظر من احساس مردم شریف ایران و مسلمانان دنیا را جریحه دار کرد. کشور عربستان سعودی که پادشاهش عنوان خادمین حرمین شریفین را دارد مسئولیت سنگینی بر عهده اش است. بالاخره مکه مکرمه و مدینه منوره به همین ترتیب دارد اداره می شود. توقع و انتظاری که هست موضوع خاصی است. نخستین اتفاق در فرودگاه جده رخ داد. بعد حادثه مکه بود و سپس حادثه منا و به شهادت رساندن شیخ نمر. در حوادث اول، دوم و سوم بالاخره عده ای از زائران بیت الله الحرام به شهادت رسیدند و جان‌شان را از دست دادند.

این طبیعی بود که ملت مسلمان ایران واکنشی از خودش نشان دهد و توقع داشته باشد که عربستان سعودی به مطالبات مردم پاسخگو باشد و از این مسأله بسادگی عبور نکند. بیش از 400 نفر از مردم ما در حادثه منا به شهادت رسیدند. اما آنها حتی بدیهی‌ترین اقدامات را هم از خود بروز ندادند. اینکه مسئولیت این اتفاق را قبول و عذر خواهی کنند و به مردمی که عزیزان خودشان را از دست دادند و به حکومت ایران تسلیت بگویند. این اقدامات ابتدایی و اولیه را هم انجام ندادند. طبیعتاً از قبل آن سه حادثه احساسات مردم ایران تحریک شد.

در موضوع به شهادت رساندن شهید شیخ نمر به عنوان عالمی که یک منتقد مدنی به شمار می‌آمد، ‌اتهاماتی که به ایشان وارد شد اتهامات بی‌اساسی بود. ایشان اقدام تروریستی انجام نداده بود که در کنار تروریست‌های تکفیری قرار بگیرد. او به دنبال حقوق مدنی و احیای حقوق اقلیت بود که خب در عربستان سعودی این اقلیت شیعیان هستند. بالاخره حقوق اقلیت‌ها در هر کشوری باید محترم باشد چه اقلیت قومی باشد و چه اقلیت دینی. از این نظر همه این مسائل متراکم شد و این خشم شکل گرفت. اما به هر حال نمی‌توانیم این را نادیده بگیریم که بعضی‌ها مردم را تحریک کردند و اقدام شان منتهی به آن شد که سفارت عربستان مورد حمله قرار بگیرد.

گفتید که حمله به سفارت به منافع ایران خدشه وارد کرد. نتیجه این حوادث چه بود؟

پس از اعدام شیخ نمر شرایط به نحوی بود که عربستان سعودی از سوی جامعه جهانی مورد فشار جدی قرار بگیرد. اما اقدام آن افراد در حمله به سفارت عربستان سبب چرخش شرایط شد و فشارها را متوجه ایران کرد. از این زاویه اگر نگاه کنیم شاید بشود گفت عربستان سعودی منتفع است وحتی ممکن است در تحریک یکسری از افراد بی‌تأثیر نبوده است. نکته دیگر اینکه عربستان سعودی در مسائلی کوتاهی کرد که منجر به تحریک مردم ایران شد. مثلاً در حادثه منا یک کمیته تحقیقات تشکیل شد که باید سریع تر مسأله را بررسی و اعلام نتیجه می‌کرد.

همان طور که نتیجه تحقیقات در حادثه مکه سریع اعلام شد و مسئولان عربستان به یکسری کوتاهی هایی که صورت گرفته اعتراف کردند و گفتند که باید به آسیب دیدگان غرامت پرداخت شود. یعنی در واقع پادشاه عربستان سعودی به نحوی مسئولیت آن اتفاق را پذیرفت. وقتی شما مسئولیت کاری را می‌پذیرید یک التیام و آرامش به‌وجود می‌آید. اما وقتی نمی‌خواهید مسئولیت کاری را بپذیرید به صورت طبیعی به بحران دامن می‌زنید و با ریختن نفت روی شعله‌ای که ایجاد شده آن را شعله ورتر می‌سازید و خب ممکن است ویرانگری هم در بر داشته باشد. این کوتاهی عربستان سعودی در اعلام نتیجه تحقیقاتش بود که به پیامدهای منفی در ایران منجر شد.

بحث دیگری که در مورد منا مطرح شد، بحث آشفتگی مدیریت حاکم بر دولت سعودی بود. به نظر می‌رسد بعد ملک عبدالله، هم آشفتگی وجود داشت و هم نگاه حاکمیت سعودی به محیط پیرامونی و همین طور فضای درونی اش تغییر کرد. تحلیل شما از این تغییر چیست ؟

آنچه ما درباره عربستان با عنوان آشفتگی در مدیریت به‌کار می‌بریم درست نیست.آشفتگی وجود ندارد بلکه گذاری صورت گرفته و قدرت از مرحوم ملک عبدالله به آقای ملک سلمان منتقل شده است. طبیعی است که این انتقال قدرت با بحران هایی روبه‌رو است تا ثبات کامل پیدا کند. این طور نیست که ما بگوییم آشفتگی در مدیریت ایجاد شده است یا سیاست‌ها بصورت کلان تغییر کرده است. ممکن است عربستان سعودی یک مقدار از روش سنتی قدیمی خودش که یک روش محافظه کارانه‌ای در عرصه‌های مختلف داخلی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بوده فاصله گرفته باشد.

آیا این فاصله گرفتن از دلایل خاصی تبعیت می‌کند؟

این انتقال قدرت از یک طیف به طیف دیگری است. که بخشی از آن طبیعی است. حالا ممکن است عده‌ای ناراضی باشند اما این درون حاکمیت است و خارج از آن نیست. اتفاقی که ممکن است هر جای دیگری شکل بگیرد. اما اینکه فکر کنیم سیاست‌های عربستان سعودی تغییر کرده است این طور نیست. روش هایشان ممکن است تغییر کرده باشد اما مبانی سیاست خارجی شان تغییر جدی صورت نگرفته و همان سیاست‌های گذشته را پیگیری می‌کنند. اما روش‌های شان تغییر کرده است. شاید بتوان گفت عربستان در زمان ملک عبدالله اقدام به تجاوز نظامی به یمن و کشتار مردم بیگناه یمن نمی‌کرد و مرتکب اعمالی که هیچ گونه توجیهی ندارد، نمی‌شد. متأسفانه جامعه جهانی هم در قبال این اقدامات عربستان سکوت کرد.

پس چرا در دوره پادشاهی ملک سلمان چنین تصمیمی گرفته شد؟

چرایی این تغییر روش را باید در نگرانی جست‌و‌جو کرد که در سعودی‌ها شکل گرفته است. نگرانی غیر واقعی آنها این بود که ایران در یمن دخالت گسترده‌ای دارد و به دنبال آسیب رساندن به عربستان سعودی است. البته من در دیدارهایی که با مقامات سعودی داشتم این را تبیین کردم که تصوری که دارید تصور واقعی نیست و بیشتر توهم است. ما با مردم یمن ارتباط داشته‌ایم، ارتباط مان هم از نوع انساندوستانه بوده و هیچ وقت هم منکر آن نشدیم. کما اینکه شما هم ارتباط دارید یا کشورهای مختلف با هم ارتباط دارند.

اینکه شما می‌گویید ایران دارد دخالت می‌کند در حالی است که دخالت شما خیلی بیشتر از ایران است و دخالت‌های شما تخریبی است. چنانکه ما به مقامات سوریه هم گفتیم که شما نمی‌توانید مردم یا حتی بخشی از آنها را نادیده بگیرید. بالاخره یک بخش گسترده‌ای از مردم مطالبات دیگری دارند و نمی‌شود سرکوب کرد. بلکه باید به آنها احترام گذاشت.

اما یکی از مسائلی که به نگرانی عربستان دامن زد مرز طولانی عربستان با یمن بود. این نگرانی منجر به آن شد که عربستان برای اقدام نظامی یک تصمیم شتابزده بگیرد. در صورتی که واقعاً امکان حل مسالمت‌آمیز مسأله وجود داشت. عربستان می‌توانست با طرف هایی که یمن هستند وارد گفت‌و‌گو شود. بالاخره رئیس جمهوری یمن خودش استعفا کرده و از کشور فرار کرده بود. در واقع اینکه اینها توجیه می‌کنند که ما به دعوت رئیس جمهوری و دولت یمن رفتیم برای همه یک استدلال بی‌اساسی است.

نگرانی سعودی‌ها از وضع حاکمیتی خودشان تا چه حد به از دست رفتن اتوریته عربستان در جهان عرب ارتباط دارد. به نظر می‌رسد چند اتفاق سبب شده است که این کشور دیگر مرجع جهان عرب نباشد. یکی همین حمله به یمن است و کشتاری که انجام شده در حالی که عربستان حتی یک گلوله به سمت دشمن مشترک جهان عرب و جهان اسلام یعنی اسرائیل شلیک نکرده است. همچنین نقش عربستان در کاهش قیمت نفت و به تبع آن مشکلات اقتصادی که برای کشورهای نفتخیز عربی ایجاد کرد. آیا شما چنین تحلیلی را تأیید می‌کنید؟

بله، چند عنصر کلیدی در آسیب دیدن و کمرنگ شدن نقشی که عربستان سعودی برای خودش تعریف کرده بود نقش داشتند. در درجه اول مسأله تروریسم بود. یعنی تقریباً برای همه روشن است که در پیدایش، شکل دادن یا سامان دادن داعش عربستان سعودی یکی از کشورهایی بوده که نقش کلیدی داشته است.

این چیزی است که کشورهای عربی هم به آن اذعان دارند؟

خیلی کشورهای عربی هم به این واقعیت معترف‌اند و تنها چیزی که ممکن است بگویند این است که دیگر امروز حکومت عربستان سعودی از داعش پشتیبانی و حمایت نمی‌کند و ممکن است سازمان‌ها و نهادهای غیر حکومتی این کشور پشتیبان باشند که در این مورد هم باید گفت حکومت می‌تواند از این حمایت‌ها جلوگیری کند البته اگر به صورت جدی بخواهد. بالاخره این گروه‌ها نیاز به امکانات و پول دارند که بخشی از آن را کشورهای منطقه و بخشی را کشورهای خارج از منطقه و بیگانگان تأمین کرده‌اند. گروه‌های تکفیری مانند داعش، النصره و القاعده بدون پشتوانه نمی‌توانند تا این حد گسترده عمل کنند. هرچند امروز عربستان سعودی در مقابل گروه داعش ایستاده است اما به هر حال در شکل‌گیریش مؤثر بوده است. نکته دوم کاسته شدن جایگاه عربستان سعودی در صحنه جهانی است.

امروز دنیا به این جمع بندی رسیده است که عربستان سعودی با معیارها و شاخص‌های جهانی که مدام تبلیغ می‌شوند، از جمله حکومت مبتنی بر آرای مردم، دموکراسی، حقوق بشر و جمهوریت اصلاً سازگاری ندارد و این به وجه جهانی عربستان شدیداً آسیب زده است. سومین مسأله مهم نفت است. یک زمانی عربستان سعودی تضمین کننده امنیت انرژی در جهان بود. امروز با توسعه انرژی‌های جایگزین و تکنولوژی استخراج نفت شل، عربستان این اهمیت خودش را به نسبت گذشته از دست داده است.

عنصر چهارم تغییر موقعیت عربستان سعودی در جهان اسلام است. عربستان به دلیل امکانات مالی گسترده‌ای که از آن برخوردار بود تقریباً در همه دنیا و بویژه کشورهای اسلامی نفوذ داشت. اما وقتی این نقش جنبه تخریبی پیدا کرد و در جهت تقویت تفکر افراط گرایی قرار گرفت و نه تبلیغ تعامل و تساهل و تسامح مشکل به‌وجود ‌آمد و به موقعیت عربستان سعودی در جهان اسلام خدشه وارد کرد.

همچنین عربستان دچار یک اشتباه در محاسبات دیپلماتیک خود شد. زیرا با تغییراتی که در کشورهایی مانند مصر، لیبی وعراق رخ داد و درگیر شدن سوریه در بحران داخلی این کشور‌ها تا حدود زیادی تأثیرگذاری‌شان را در جهان عرب از دست دادند. عربستان سعودی احساس کرد می‌تواند تنها کشور عرب مسلمانی باشد که تأثیرگذار باقی مانده است. تصور کرد می‌تواند با توجه به وجود حرمین شریفین، پول سرشار و نفت جایگاه جدیدی برای خودش تعریف کند.

اما به دلیل مسائلی که پیشتر برشمردم آن چیزی که عربستان سعودی در ذهن داشت تحقق پیدا نکرد. یک اشتباه دیگر عربستان سعودی این بود که خواست تمامیت خواهی کند و دیگران را نادیده بگیرد. بویژه درمورد نقش و نفوذ ایران بسیار اشتباه کرد. زیرا ایران با تمدن چندین هزار ساله اش یک واقعیت غیر قابل انکار منطقه است و نقش سازنده‌ای در امنیت و ثبات منطقه دارد.

چطور می‌شود با وجود همه این مسائل رابطه دو کشور را ترمیم کرد؟ 

به اعتقاد من ایران و عربستان علی رغم همه مشکلاتی که وجود دارد می‌توانند در پرتو یک اعتماد متقابل نسبی،نه صد در صد و با تکیه بر منافع و تهدید‌های مشترکی که دارند با یکدیگر کار کنند. اگر واقعاً ثبات و امنیت منطقه، رشد مسلمانان جهان و احترام به همه فرق اسلامی مهم است، که هست؛ دو کشور می‌توانند به این باور برسند که در پرتو یک همکاری مشترک و سازنده می‌توانند جهان اسلام را رشد بدهند. من فکر می‌کنم که در آینده نزدیک بتوانیم روابط مان را گسترش بدهیم و هم در جهت ثبات و امنیت در منطقه

گام‌های اساسی برداریم.

نقش الجبیر را در این مسائل چگونه می‌بینید چون الجبیر تنها وزیری است که از خارج از خاندان سعودی انتخاب شده ؛شخصیت او چقدر در مسائل فی مابین عربستان و ایران مؤثر بوده است؟

دیدی که در ایران درباره عادل الجبیر و محمدبن سلمان وجود دارد و آنها به عنوان افرادی که سیاست‌های خاص یا روحیه ضد ایرانی دارند مطرح می‌شوند، درست نیست. با توجه به دیدارهایی که با آنها داشته‌ام هر دو را مثبت می‌بینم. آنها تمایل دارند با ایران کار کنند. ولی تصور و برداشت غیر‌واقعی از ایران دارند. آن هم به دلیل اینکه ما با آنها گفت‌و‌گو نداشته ایم. وقتی ایران و عربستان رفت و آمدی ندارند و گفت‌و‌گو هایشان کم است، دیگران می‌آیند خلأ ایجاد شده را پر می‌کنند.

حالا این دیگران ممکن است امریکایی‌ها باشند یا اسرائیلی ها. کشورهایی که دائم تلاش می‌کنند چهره غیر واقعی از ایران نشان دهند و نگرانی غیر واقعی ایجاد کنند. طی تقریباً 11 سال گذشته ایران و عربستان گفت‌و‌گوی جدی و چالشی نداشته‌اند. آنها باید مسائل را روی میز بگذارند و خیلی شفاف و روشن درباره آنها گفت‌و‌گو کنند. گفت‌و‌گوهای جدی که با هدف برداشتن موانع باشد. هرچند برداشتن موانع دشوار است، ولی غیرممکن نیست. ایران و عربستان دو کشور بزرگ‌اند و می‌توانند موانع را از میان بردارند. آنها می‌توانند در پرتو حسن نیت و باور به ضرورت همکاری موانع را بردارند. اما تا مدامی که این باور به‌وجود نیاید کاری نمی‌توان کرد.

چند میانجیگری مختلف برای حل مسائل ایران و عربستان مطرح شد؛از پاکستان تا آلمان تا مالزی و عراق. به نظرتان کدام یک از این میانجیگری‌ها می‌تواند کارآمد تر باشد و زودتر به نتیجه برسد؟ فکر می‌کنید دولت عربستان ترجیح می‌دهد که یک کشور اروپایی به میان بیاید یا یک کشور مسلمان مثل پاکستان؟ 

باور من با توجه به تجربیاتم این است که در رابطه با کشورهای منطقه هیچ نیازی به میانجیگری نداریم. البته از کشورهایی که با حسن نیت و دلسوزانه گام بر‌می‌دارند تشکر و استقبال می‌کنیم. اما دو کشور می‌توانند خودشان بنشینند گفت‌و‌گو کنند و مشکلات شان را حل کنند. ایران همواره اعلام کرده که هیچ گاه خواهان تشنج و ایجاد شکاف بیشتر نیست. ایران بویژه دولت یازدهم و به‌طور خاص خود آقای روحانی به گسترش رابطه و تعامل با جهان، تعامل با همسایگان و در رأس شان همسایگان جنوبی و در بین آنها عربستان، اهتمام بسیار زیادی دارد.

اینکه می‌گویم عربستان اشتباه بزرگی مرتکب شد همین است که متأسفانه سعودی‌ها به گام‌هایی که دولت یازدهم و شخص رئیس جمهوری برداشت پاسخ درخوری ندادند. با توجه به جوی که در ایران علیه عربستان حاکم بود آقای روحانی با شجاعت ایستاد و علیه حمله به سفارت عربستان موضع قاطع گرفت. همانطور که با شجاعت برای حل مسأله هسته‌ای ایستاد در این زمینه هم این باور را داشت و دارد. دیر نیست و عربستان نباید این قرصت را از دست بدهد. ریاض باید از فرصت ذی‌قیمت وجود آقای روحانی است استفاده کند. زیرا روحانی کسی است که روند مناسبات را دقیقاً می‌داند و می‌شود گفت خودش یک کارشناس برجسته حوزه عربستان سعودی است. اما مسأله این است که این درک باید در طرف مقابل ایجاد شود.

فکر می‌کنید که این چالش در عمر دولت یازدهم حل می‌شود و شما بزودی به محل کارتان در ریاض برمی گردید؟

اینکه من برگردم یا نه بحث دیگری است اما امیدوارم که عربستان سعودی این فرصت باقی مانده دولت روحانی را مغتنم بداند و از دست ندهد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 174 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:42

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که در حال دیدار از ترکیه است عصر امروز در استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور ترکیه در این ملاقات گفت توسعه روابط ایران و ترکیه نه فقط در خدمت منافع دو کشور بلکه در خدمت صلح و ثبات در منطقه است. وی ضمن تجدید دعوت از جناب آقای روحانی برای سفر به ترکیه بر ضرورت افرایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور تا سقف 30 میلیارد دلار تاکید کرد.

وی افزود: غرب ضعف جهان اسلام را می خواهد و رسالت ترکیه و ایران برای حل مشکلات جاری منطقه سنگین است. داعش تهدید مشترک برای ما و منطقه است و برای حل همه بحران های منطقه گفتگو با ایران برای ما مهم است.

دکتر ظریف نیز با تاکید بر دوستی ترکیه با ایران در شرائط سخت، خواهان بهترین روابط میان دو کشور در شرائط جدید شد.

وی گفت برای ما ترکیه همسایه بسیار مهم است و مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی برای روابط با ترکیه اهمیت ویژه قائل هستند. وزیر خارجه افزود در همه بحران های منطقه همکاری دو کشور می تواند مفید و موثر باشد. ما می توانیم با همکاری با یکدیگر نمونه موفق نزدیکی مذاهب باشیم نه تفرقه مذاهب.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 174 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:42

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منتخب مردم تهران در مجلس دهم در پیام نوروزی خود ابراز امیدواری کرد که در سال ٩٥ دولت با همکاری مجلس دهم، گام‌های بلندی در راه شکوفایی اقتصاد و مقابله با فقر، فساد، تبعیض و کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد.

متن پیام نوروزی محمدرضا عارف خطاب به هموطنان کشورمان به این شرح است:

نوروز که هر ساله در آغاز فصل بهار توسط میلیون‌ها انسان از حوزه تمدنی ایران باستان و غرب آسیا تا مرکز و جنوب آن، بالکان و دیگر مناطق دنیا به‌ویژه در ایران سرافراز جشن گرفته می‌شود، پیام‌آور احترام، درک متقابل و صلح برای همه مردان و زنان است.

نوروز هرچند تمثیلی از حضور پر برکت بهار و آمدن سالی جدید و سرشار از امید و نشاط است، اما بی‌شک در ورای این مفهوم اشاره‌گر سنت دیرپا و فرهنگ بی‌بدیل صلح‌طلبی، مهربانی، انسان‌دوستی و خدامحوری ملت بزرگ و سرفراز ایران اسلامی است. برای ایرانیان عید نوروز موسم جشنی است که عصاره آن کنار گذاردن دشمنی‌ها، کدورت‌ها و نامهربانی‌هاست. هزاران سال است که پیام صلح و نوع‌دوستی شما مردم غیور در شکل این جشن بزرگ، بشریت را مبهوت خود ساخته و نام ایرانی مسلمان را در سراسر جهان با انسان‌دوستی توحیدی، اعتقاد قلبی به ضرورت حاکمیت صلح و آرامش و تلاش برای دستگیری محرومان و مستضعفان عالم قرین می‌سازد.

در سالی که گذشت حوادث تلخ و شیرینی در کشور ما رخ داد که بی‌شک یکی از تلخ‌ترین این حوادث درگذشت شماری از حجاج ایرانی در حادثه دهشناک منا بود که بر خودم واجب می‌دانم بار دیگر با خانواده‌های محترم درگذشتگان ابراز همدردی کنم. برخی از بزرگان ما در طول سال گذشته از میان ما رفتند که برای همه این عزیزان علو درجات را از خداوند سبحان مسألت دارم.

به نظر می‌رسد در کنار تمام موفقیت‌های ملت و دولت ایران در سال گذشته، به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای ایران بعد از قریب به ١٢ سال اتفاق مبارک و شیرینی بود که صلح‌طلبی ملت ایران را به اثبات رسانید. باید از همه کسانی‌که در به سرانجام رسانیدن این پرونده تلاش کردند به‌ویژه از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، پشتیبانی ملت بزرگوار از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دیپلما‌ت‌های زبده و پرتلاش مان تشکر و قدردانی کنم.

انتخابات هفتم اسفند هم بی‌شک یکی از دیگر از دستاوردهای شیرین و ماندگار برای نظام بود. مشارکت کم‌نظیر مردم بزرگوار ما در این انتخابات مطمئنا پشتوانه محکمی برای نظام اسلامی است و امید می‎رود مسئولان محترم قدردان این مردم وظیفه شناس باشند. بر خودم واجب می‌دانم از خواهران و برادران اصلاح‌طلبم در سراسر کشور به‌ویژه بزرگان اصلاح‌طلب از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی که مردم را برای حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کردند و سهم بسزایی در خلق این حماسه داشتند تشکر و قدردانی کنم و ان شالله در مرحله دوم انتخابات هم شاهد حضور بانشاط مردم در انتخابات باشیم.

امیدوارم در سال ٩٥ دولت با همکاری مجلس دهم، گام‌های بلندی در راه شکوفایی اقتصاد و مقابله با فقر، فساد، تبعیض و کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد.

ای دگرگون‌کننده قلب‌ها و چشم‌ها

ای گرداننده و تنظیم‌کننده روزها و شب‌ها

ای تغییر‌دهنده حال انسان و طبیعت

حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 161 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:42

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

به گزارش فارس، شبکه خبری «تی.آر.تی» ترکیه گزارش داد که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه در جریان سفر به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» با رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است.

به گزارش این شبکه، این دیدار در استانبول صورت گرفته است.

وی در فرودگاه در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: ما به دنبال بهترین روابط اقتصادی با ترکیه در مرحله پسابرجام هستیم. همچنین با توجه به تهدیدات مشترک، تبادل نظر در خصوص مسائل و تحولات منطقه‌ای از جمله اهداف مهم این سفر است.

وزیر خارجه ایران همچنین اخیرا سفری به شش کشور جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه راه‌های گسترش مناسبات با این کشورها پس از برجام را بررسی و مورد رایزنی قرار داد.

احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه 15 اسفند ماه سال جاری سفری دو روزه به ایران داشت. قرار بود ظریف مرداد ماه امسال در سفری به منطقه پس از برجام به ترکیه سفر کند که این سفر لغو شد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 160 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:41

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز شنبه در خبری فوری اعلام کرد که از 62 قربانی حادثه سقوط هواپیمای روسی در در جنوب این کشور، 16 تن خارجی بودند.

به گزارش ایرنا، این درحالی است که خبرهای اولیه از این حادثه به نقل از برخی مقامات روسی، آمار مسافران خارجی هواپیمای مسافربری بویینگ 737 که در فرودگاه راستف نادانو سقوط کرد را 11 نفر اعلام کرده بودند.

این گزارش به نقل از یک مقام اورژانس روسیه اعلام کرد که به غیر از 46 روسی، 7 تن اوکراینی، 2 تن اسپانیایی، 2 نفرهندی، و از کشورهای قبرس، ازبکستان، قرقیزستان، کلمبیا و جزایر سیشل نیز یک تن در این حادثه قربانی داشتند.

ایتارتاس در گزارش دیگری به نقل از یک مقام سفات قبرس در مسکو، خلبان این هواپیمای بوئینگ را قبرسی معرفی کرد که با نزدیک به شش هزار ساعت پرواز حتی از مهارت کامل برای کنترل هواپیما در شرایط بحرانی نیز برخوردار بوده است.

از 46 تبعه روسی این حادثه نیز، 42 نفر از منطقه روتسوف، 2 تن از ولگاگراد و یک نفر نیز کراسنودار و یک نفر نیز از منطقه کومی هستند.

هواپیمای مسافربری بویینگ در حالی که حدود دو ساعت دور فرودگاه راستف نادانو (به دلیل شرایط نامساعد جوی) می چرخید، هنگام فرود در فرودگاه با باند فرودگاه برخورد کرد و منفجر شد و قطعات هواپیما تا شعاع یک کیلومتری پخش شد.

این سانحه هوایی ساعت 3 و 40 دقیقه بامداد امروز شنبه به وقت مسکو رخ داد و گفته می شود علت سقوط هواپیما شرایط نامساعد جوی بوده و هنگام سانحه در شهر راستف نادانو باران می بارید و سرعت باد به 22 متر در ثانیه رسیده بود. اکنون فرودگاه راستف نادانو فعالیت ندارد و چندین پرواز فرودگاه به تاخیر افتاده است.

در حادثه سقوط هواپیمای بویینگ در راستف نادانو 55 مسافر هواپیما و هفت خدمه جان خود را از دست داده اند.

در ضمن ایتارتاس در خبر دیگری، همه هفت خدمه پروازی از جمله خلبان این هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی «فلای دوبی» FlyDubai را از اتباع کشور امارات عربی متحده معرفی کرده بود.

در همین حال، خانم «ایرینا چتورتاکووا» سخنگوی استاندار استان راستف به خبرنگاران گفت که مسافران هواپیما شامل چهار کودک، 18 مرد و 33 زن بودند که شماری از آنها را گردشگرانی تشکیل می دادند که از سفر گردشگری در امارات بازگشته بودند.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 152 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:41

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئول عملیات سالن مرکز مدیریت راه‌های کشور نسبت به بارش باران و برف از روز دوشنبه در سامانه البرز هشدار و از ترافیک سنگین در سه معبر جاده‌ای در امروز خبر داد.

یاسر خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور، اظهارکرد: با توجه به تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های تردد شماری به دست آمده در برخی معابر جاده‌ای ترافیک مشاهده می‌شود.

وی افزود: بر این اساس در آزادراه تهران – قم محدوده عوارضی تهران، در محور هراز در مقاطع امام‌زاده هاشم، سه راهی لاسم و سنگچال و در محور کرج - چالوس محدوده کندوان ترافیک سنگین وجود دارد.

به گفته مسئول عملیات سالن مرکز مدیریت راه‌های کشور، مابقی محورهای جاده‌ای کشور دارای ترافیک روان هستند.

خالدی با بیان اینکه در عین حال ظرفیت محورهای دارای ترافیک سنگین هنوز اشباع نشده است، ادامه داد: برخی ترافیک‌های ایجاد شده به رانندگی هموطنان مربوط می‌شود، چراکه با توجه به مناظر دیدنی جاده‌های شمالی کشور عده‌ای از مردم در مناطق نامناسب اقدام به توقف می‌کنند و همین امر سبب ایجاد ترافیک می‌شود.

وی از مسافران خواست که برای توقف در طول مسیر از پارکینگ‌ها و محل‌های مشخص‌شده استفاده کنند.

مسئول عملیات سالن مرکز مدیریت راه‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر از نظر جوی هیچ‌گونه بارشی نداریم، گفت: بارش‌ها از روز دوشنبه آغاز می‌شود و به این ترتیب مردم باید به این موضوع توجه کنند که این بارش‌ها بیشتر در سامانه البرز خواهد بود و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران و شمال سمنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خالدی همچنین درباره تلاقی موج‌های اول و دوم سفرهای نوروز هشدار داد و اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود که اوج تردد در روز ششم فروردین ماه ایجاد شود، چراکه مسیر برگشت موج اول سفرهای نوروزی با مسیر رفت موج دوم همزمان می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که اگر در موج دوم قصد سفر دارند، اگر می‌خواهند در ترافیک روان‌تری سفر کنند، به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که تا روز چهارشنبه به مقصد خود رسیده باشند. 

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 145 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:41

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان که عصر روز گذشته از بیروت وارد دمشق شد، امروز با تعدادی از مقامات سوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

کمال خرازی امروز با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه و «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه در مورد آخرین تحولات بحران سوریه، مسائل منطقه ای و دوجانبه گفت وگو و رایزنی کرد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است در این سفر سه روزه با رهبران گروه‌های مبارز فلسطینی و جمعی از نخبگان سوریه دیدار و در مراسم تحویل سال که بامداد فردا یکشنبه در حرم مطهر حضرت رقیه برگزار می شود، شرکت و در جمع مدافعان حرم سخنرانی کند.

محمدرضا شیبانی سفیر ایران در سوریه نیز در جریان این دیدارها کمال خرازی را همراهی می‌کرد.

محمدباقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، عبدالرضا فرجی راد استاد دانشگاه و محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه، کمال خرازی را در این سفر همراهی می‌کنند.

خرازی روز چهارشنبه به لبنان سفر کرد و در جریان این سفر سه روزه با تعدادی از مقامات این کشور از جمله «تمام سلام» نخست وزیر لبنان، «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور و شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، امیل لحود رئیس جمهور پیشین لبنان و «کاردینال بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان و... به صورت جداگانه دیدار و با آنان در مورد روابط ایران و لبنان و همچنین تحولات منطقه گفت و گو و رایزنی کرد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 152 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:41

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دکتر ولایتی در پیام نوروزی خود که در صفحه اینستاگرامش منتشر شد یکی از مهمترین رویدادهای سال 94 را حل و فصل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

دکتر ولایتی در آستانه نوروز سال 1395 در پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر نمود ضمن تبریک نوروز به همه مردم عزیز و بزرگوار ایران و علاقه مندان به کشور و نظام در داخل و خارج از کشور گفت:سال 1394 سالی پربرکت و توام با موفقیت های بزرگ برای نظام و مردم عزیز بود و سالی دیگر از اقتدار نظام با هدایتها و رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری سپری گردید و البته با پیروزی ملت در حضور حداکثری پای صندوق های رای انتخابات اسفند ماه تکمیل شد.

مشاور مقام معظم رهبری افزود: سالی که گذشت مردم عزیز همچون تمام دوره ها و روزهای انقلاب در همه صحنه ها حضور یافتند و چون همیشه حمایت و پشتیبانی خود را از نظام به نمایش گذاشتند و باید قدردان این همراهی ها باشیم و مسیولان عزیز هم تلاش و همت خویش را برای ارائه خدمت بهتر و رفع مشکلات این مردم بزرگوار به کار گیرند.

وی به یکی از مهمترین رویدادهای سال 1394 هم اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین رویدادهای سال 94 حل و فصل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران بوده که باید برای اجرای دقیق و تامین دستاوردهای آن که مورد تاکید رهبری معظم انقلاب نیز بوده و هست تلاش نمود. 

دکتر ولایتی تصریح کرد:ان شاء الله در سال 1395 نیز شاهد توفیقات و اقتدار بیش از پیش نظام در سایه حمایت ها و پشتیبانی ملت عزیز خواهیم بود.

دکتر ولایتی در پایان این مطلب گفت:ضمن تبریک نوروز 1395، برای همه مردم عزیز و بزرگوار ایران و علاقه مندان به کشور و نظام در داخل و خارج کشور سربلندی، عزت، سلامتی و توفیق در سایه توجهات الهی و عنایات ایمه اطهار آرزومندم.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 162 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:32

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسابقه «سه ستاره» منجر به رقابت بی‌سابقه چهره‌های سرشناس فعال در تلویزیون تلویزیون برای انتخاب به عنوان ستاره تلویزیون در این بخش‌ها شده تا جایی که رقابت برای انتخاب بهترین مجری برنامه میان فردوسی پور و جوان، حتی با گله‌گزاری‌های عادل خطاب به رامبد و همچنین استمرار رقابت دو نفر بر روی آنتن همراه شد.

به گزارش «تابناک»؛ مسابقه «سه ستاره» که صداوسیما و با محوریت و مدیریت شبکه سوم سیما، با هدف انتخاب بهترین «مجری»، «گزارشگر»، «برنامه‌ها»، «خواننده»، «بازیگر» و «ورزشکار» طراحی شده، با رقابت بسیار سنگینی در برخی از بخش‌ها روبرو شده که دور انتظار بود و تصور نمی‌شد چنین فضایی برای این مسابقه شکل بگیرد. 

در بخش‌های بهترین «خواننده»، «بازیگر» و «ورزشکار»، شبکه‌های اجتماعی نقش موثرتری داشته‌اند و معمولاً این سه گروه تلاش کردند از ظرفیت طرفدارانشان و بسیج کردن این ظرفیت از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. برخی از خوانندگان، بازیگران و ورزشکاران دیگر نیز نسبت به تبلیغ دوستانشان که در این بخش‌‌ها کاندیدا بودند، اقدام کردند.

با این حال صاحبان «برنامه‌ها» و «مجریان» که دسترسی معمولی به آنتن تلویزیون دارند، رقابت متفاوتی را در پیش گرفتند و تلاش کردند از فضا و مخاطبان برنامه‌شان برای تبلیغ‌ و جلب حمایت استفاده کنند و بدین ترتیب مسابقه «سه ستاره» تقریباً در تمامی طول زمان روز در شبکه‌های مختلف تلویزیون در حال پیگیری بود و اتفاقاً این رقابت به آنتن زنده تلویزیون نیز کشیده شد.

اگرچه رقابت جدی برای انتخاب بهترین برنامه ورزشی و سرگرمی میان «نود» و «خندوانه» بود اما شدیدترین رقابت در بخش «بهترین مجری» میان عادل فردوسی پور و رامبد جوان شکل گرفت؛ جایی که ابتدا رامبد جوان در برنامه «خندوانه»، تبلیغ برنامه‌اش را کرد و به یک باره هشتاد هزار رای از عادل فردوسی پور پیش افتاد.

تماس فردوسی‌پور با جوان درباره کشاندن بازی روی آنتن تلویزیون

شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، حکایت از آن دارد که پس از این اقدام رامبد جوان، عادل فردوسی پور با رامبد تماس گرفت و درباره استفاده از فرصت آنتن زنده تلویزیون در این رقابت با ناراحتی گلایه کرد. رامبد جوان نیز برای آنکه جبران کرده باشد، در اینستاگرامش که طبیعتاً تاثیر چندانی در مقابل آنتن زنده تلویزیون ندارد، یک پست گذاشت و از طرفدارانش خواست تا برای فردوسی پور رای جمع کنند.

جوان در این پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «...مى خوام يه اعتراف بكنم: رقابت و مسابقه هميشه برام جذاب بوده، در حدى كه ديشب تو خندوانه از همه خواستم بهم راى بدن تا از رقيب و رفیق عزیزم عادل فردوسی پور جلو بيافتم. شك ندارم حمايتم كردين. ولى هر ساعتى كه گذشت احساس كردم زيادى شيطنت كردم؛ همانطور که تو پیام ویدیویی ام در برنامه سه ستاره هم گفتم با كمال افتخار به عادل بزرگ راى مى دم چون راى دادن به او راى دادن به شرافت و استوارى و مهربانيه. خواهش مى‌كنم هركس كه ديشب به من راى داده دو برابرش تلاش كنه تا راى ديگران رو به نفع عادل عزيز جلب كنه...»

با این حال مسیر رای‌ها به سمت رامبد چرخیده بود و مسیر بازی تغییر کرده بود. اکنون در برنامه «نود»، به عنوان مقابله به مثل، رویکرد مشابه «خندوانه» در پیش گرفته شد و فردوسی پور و تیمش نیز تلاش کردند از برنامه‌شان برای جلب آرا در مسابقه «سه ستاره» استفاده کنند.

علاوه بر پرسش این مسابقه که درباره رضایت مردم از برنامه «نود» بود، محمدحسین میثاقی مجری دوم برنامه «نود» بارها از تماشاگران این برنامه خواست تا علاوه بر آنکه خودشان در مسابقه سه ستاره -در همین لحظه- به عادل و برنامه نود رای دهند، حتی از نزدیکانشان هم بخواهند تا به این برنامه رای دهند. این درخواست بارها زیرنویس برنامه امشب «نود» نیز شد تا رقابت رامبد و عادل به اوج خود برسد.

این اتفاقات باعث شد تا عادل فردوسی پور پیش بیافتد و بر اساس شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، عادل فردوسی‌پور تاکنون ده هزار رای از رامبد جوان پیش افتاده و احتمالاً این فاصله بیشتر خواهد شد. احسان علیخانی مجری برنامه «سه ستاره» نیز دقایقی به صورت تلفنی با برنامه «نود» ارتباط داشت و از مشارکت هفده میلیون نفر در این مسابقه خبر داد.

نکته طلایی اینکه، مهلت رای‌گیری تا صبح روز شنبه است؛ به همین دلیل رامبد جوان فرصت تازه‌ای برای استفاده از آنتن زنده نخواهد داشت و بنابراین احتمالاً فردوسی پور برنده این رقابت خواهد بود و از ساعت نوزده فردا (شنبه) تا سه بامداد (یکشنبه) در برنامه «سه ستاره» از برنده‌ها رسماً رونمایی می‌شود.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 163 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:32

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشور در نامه ای به استاندار کرمانشاه دستور پیگیری مجدانه و مساعدت لازم برای درمان سه خواهر و برادر کرمانشاهی را صادر کرد.

وزیر کشور در این نامه نوشت:انتشار خبر بیماری صعب العلاج سه خواهر و برادر کرمانشاهی که از آسیب های به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی رنج می برند، تاثر هموطنان عزیزمان را برانگیخت.

در این نامه آمده است:لازم است با پیگیری مجدانه از طریق مراجع و سازمان های ذیربط و انجام مساعدت های مورد نیاز گامی خیرخواهانه در خدمت به مردم قدرشناس و شایسته میهن اسلامی در آستانه سال نو برداشته شود و گزارش اقدامات صورت گرفته در اختیار عموم مردم و اینجانب قرار گیرد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 144 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:32

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس‌جمهوری آمریکا فردا (یکشنبه) طی سفری تاریخی به کوبا می‌رود.

به گزارش انتخاب، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با گذشت حدود دو سال از عادی سازی روابط واشنگتن-هاوانا به کوبا سفر می‌کند.

اوباما با این سفر تاریخی سه روزه اولین ریس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که پس از 88 سال به این کشور کمونیستی سفر می‌کند. با وجود اختلافات پابرجا، اوباما و رائول کاسترو همتای کوبایی‌اش به بیش از یک دهه خصومت بین دو کشور خاتمه دادند و روابط دیپلماتیک را سال گذشته از سرگرفتند. 

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 114 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:04

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه کشورمان که جهت دیدار با مقامات ترکیه‌ای در استانبول بسر می برد در ملاقات با «چاوش اوغلو » همتای ترکیه ای خود در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کرد.

به گزارش انتخاب، وزیر خارجه ترکیه با خوش‌آمدگویی به محمد جواد ظریف و اشاره به سفر موفقیت آمیز اخیر نخست وزیر ترکیه به تهران این سفرها را موجب گسترش همکاری های دو کشور دانست.

وی خواهان تقویت همکاری‌های اقتصادی جهت وصول به هدف گیری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات دو کشور شد و ابراز امیدواری کرد: اجلاس آینده کمیسیون مشترک دو کشور با موفقیت برگزار شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خواهان تقویت روابط گردشگری شد و از علاقمندی شهروندان ترکیه برای سفر به ایران سخن گفت.

چاوش اوغلو تروریسم را تهدید مشترک دو کشور دانست که می بایست مبنای گسترش همکاری ایران و ترکیه قرار گیرد.

در ادامه این دیدار ظریف نیز با تاکید بر اهمیت بسیار بالای روابط با ترکیه به‌عنوان همسایه خوب برای ایران، گفت: مایلیم در دوران گشایش همچون گذشته یکی از بهترین روابط را با ترکیه داشته باشیم که در دوران سختی در کنار ما ایستاده است. ظریف 30 میلیارد حجم مبادلات را هدف گیری رهبران دو کشور دانست و گفت: در سفر بسیار خوب نخست وزیر ترکیه به تهران، گفت‌وگوهای خوبی میان دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه ای انجام شد و در این سفر ادامه خواهد یافت.

ظریف با تاکید بر وجود توافق بین دو کشور در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه، تقویت همکاری های کنسولی و قضایی و گسترش روابط بانکی، همکاری در زمینه انرژی (نیرو و نفت و گاز)، برگزاری هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک حمل و نقل را موارد دیگری دانست که موضوع گسترش همکاری ها و منافع مشترک دو کشور است.

ظریف در این سفر علاوه بر ملاقات و شرکت در ضیافت ناهار کاری با «چاوش اوغلو» همتای خود با «اردوغان» رئیس جمهور و «داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و تحولات و همکاری‌های منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.

در این سفر تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه از جمله ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه او را همراهی می‌کنند. 

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 117 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:04

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تلویزیون پخش سریال‌های نوروزی‌اش را از امشب، 29 اسفندماه، همزمان با شب قبل از تحویل سال آغاز می‌کند.

به گزارش انتخاب، «بیمار استاندارد»، «زعفرانی» و «قرعه» مجموعه‌های نوروز 95 هستند که پیشتر معرفی شده‌اند و به ترتیب از شبکه یک، دو و سه سیما به روی آنتن خواهند رفت.

سریال طنز «قرعه» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی محمود اتحادی از امشب، هر شب ساعت 20و45 دقیقه از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود.

حمیدرضا آذرنگ، فریبا متخصص، هدایت هاشمی، نسرین نصرتی، سحر ولدیگی، پرستو گلستانی، محمدرضا علیمردانی، اشکان اشتیاق، غلامرضا نیک‌خواه و ... از بازیگران مجموعه نوروزی شبکه سوم هستند.

شبکه دو سیما هم سریال «زعفرانی» کاری از حامد محمدی را برای نوروز آماده پخش کرده است. در این مجموعه که ایرج محمدی آن را تهیه‌کنندگی کرده است، بازیگرانی چون مهدی هاشمی، مهران احمدی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، هادی کاظمی، حدیث میرامینی و ... ایفای نقش کرده‌اند.

«زعفرانی» هر شب ساعت 21و45 دقیقه از شبکه دوم پخش می‌شود.

همچنین سریال سعید آقاخانی با عنوان «بیمار استاندارد» در ژانر طنز هر شب ساعت 22و15 دقیقه از شیکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت. بابک حمیدیان، جواد عزتی، اصغر سمسارزاده، شیلا خداداد، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی، هومن حاجی‌عبدللهی، حسین محب‌اهری و ... از بازیگران این سریال هستند.

به گزارش ایسنا، «بیمار استاندارد» به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی تهیه شده و نگارش آن را بهرام توکلی انجام داده است. 

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 132 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:04

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ایران در پاکستان از سفر رئیس جمهور ایران به اسلام‌آباد در 25 و 26 مارس خبر داد و گفت: در این سفر چندین قرارداد مهم در زمینه تجارت آزاد،‌انرژی،‌ مشاغل و دفاعی به امضاء می‌رسد.

به گزارش انتخاب به نقل از دنیوز، مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان در کنفرانسی در این کشور ضمن تبریک قراداد گاز پاکستان با قطر و نیز کشورهای ترکمنستان،‌افغانستان و هند گفت: پاکستان فرصت‌های قابل تحقق بسیاری برای گرفتن گاز از ایران داشت و خط لوله گاز  ایران-پاکستان روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را بیش از این می‌تواند تعمیق بخشد.

پاکستان یک قراداد طولانی مدت خرید گاز با قطر امضاء کرده که با مخالفت‌های اپوزوسیون‌های دولت مواجه شد آنها می‌گفتند گاز ارزان ایران برای پاکستان مناسب‌تر بود.

همچنین پاکستان یک قرداد چهارجانبه انتقال گاز با کشورهای ترکمنستان، افغانستان و هند امضاء کرده است.

این در حالی است که ایران و پاکستان درسال 1995 میلادی توافق نامه‌ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. تا کنون ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است.

پاکستان باید تا دسامبر 2014 میلادی خط لوله را در خاک خود احداث می‌کرد اما به بهانه تهدیدهای آمریکا کار احداث خط لوله را تاکنون آغاز نکرده است.

طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان،اگر تا پایان دسامبر این قرار داد عملیاتی نمی‌شد، پاکستان باید 3 درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد که ایران این جریمه‌ها را بخشید.

در این کنفرانس سفیر ایران در پاکستان  گفت:« ما شرایط دشواری شبیه دیگر کشور ها نداشتیم،‌و ایران آماده است انرژی ارزان برای پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی در پاکستان فراهم کند».

سفیر ایران در پاکستان گفت: دو کشورچندین  قراداد طی سفر روحانی به پاکستان امضاء خواهد کردو ایران در نظر دارد 1000 مگا وات برق به پاکستان صادر کند، ایران می‌خوا هد حجم روابط تجاری خود با ابرن را از 100 میلیون دلار به 5 میلیارد دلار در طی سالهای آینده برساند.

وی گفت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران به احتمال زیاد 25 و 26 مارس به اسلام آباد سفر می‌کند گرچه این تاریخ توسط مقامات رسمی قطعی نشده است.

 هنردوست گفت: طی سفر رئیس جمهور به پاکستان، قرادادهای تجارت آزاد،‌انرژی،‌ مشاغل و دفاعی به امضاء می‌رسد و  هدف ایران از برقراری روابط با پاکستان،‌ ایجاد رفاه و آسایش برای مردم هر دو کشور است این روابط باعث ایجاد شغل برای هر دو کشور نیز خواهد شد.

همچنین دو کشور باید از اقتصاد سیاه درکشورشان پرهیز کنند، امنیت مرزها را برقرار کنند و با قاچاق به بهترین وجه مبارزه کنند.

سفیر ایران در پاکستان گفت: ما راه خود را برگزیده‌ایم و به ما این روش دیکته نشده است،‌واقعیت این است که ما به یک اقتصاد قوی نیاز داریم و ایران این را اثبات کرد ه است که می‌تواند به این هدف حتی بدون نیاز به قدرت‌های بزرگ برسد.

وی یادآور شد که در حال حاضر ایران پیشرفته‌ترین تحقیق و پژوهش را در شاخه‌ علوم را دارد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 128 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:48

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دلار آمریکا در بازار امروز (شنبه) با روندی افزایشی نسبت به هفته گذشته 3468 تومان عرضه می‌شود و سکه تمام طرح جدید نیز یک میلیون و 12 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش انتخاب،‌ هر گرم طلای 18 عیار امروز 103 هزار و 390 تومان فروخته می‌شود، همچنین نیم سکه و ربع به ترتیب 536 هزار و 500 تومان و 280 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین انس جهانی به منظور تحویل فوری در بازار نیویورک 1256 دلار داد و ستد می‌شود.

در آخرین روز اسفند، یورو 3923 تومان، پوند 4967 تومان و یوآن 545 تومان عرضه می‌شود.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:48

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شورای استان الانبار از آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی منطقه هیت در غرب شهر الرمادی از دست تروریست‌ها خبر داد.

به گزارش انتخاب، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، صباح کرحوت، رئیس شورای استان الانبار گفت: عملیات آزاد سازی منطقه هیت و کبیسه صبح امروز (شنبه) با مشارکت نیروهای امنیتی و عشایر آغاز شد. وی گفت این نیروها از جبهه غربی به سمت این دو منطقه پیشروی کرده‌اند.

وی افزود: همزمان با آغاز عملیات، جنگنده‌های ائتلاف مواضع وابسته به داعش در هیت و کبیسه را بمباران کردند که خسارات مادی و تلفات جانی بسیاری را به تروریست‌ها وارد کرد.

در همین حال، مال الله العبیدی، رئیس شورای منطقه البغدادی در استان الانبار از آزاد سازی پل وحید در نزدیکی منطقه جبه در شمال البغدادی و کارخانه سیمان در منطقه کبیسه غرب الرمادی و بالا بردن پرچم عراق بر فراز آن خبر داد.

یکی از فرماندهان بسیج مردمی نیز از کشته شدن یکی از برجسته ترین تک تیراندازهای داعش و همراهش در درگیری‌های شمال استان صلاح الدین خبر داد.

عملیات روز گذشته (جمعه) نیروهای مشترک و جنگنده‌های ارتش عراق در دو استان الانبار و صلاح الدین موجب هلاکت 68 داعشی شد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 132 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:48

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: از روز یکشنبه (اول فروردین ماه) سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و سبب ابرناکی، بارش باران و برف و وزش باد در شمالغرب، غرب، سواحل غربی خزر و دامنه‌های البرز غربی خواهد شد.

به گزارش انتخاب، احد وظیفه اظهارکرد: روز دوشنبه (دوم فروردین ماه) علاوه بر این مناطق گستره فعالیت این سامانه به سواحل خزر، مرکز، جنوب غرب، جنوب، شرق و سپس شمال شرق کشورکشیده می‌شود، شدت بارش در این روز در استانهای لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال وبختیاری، شمال استانهای خوزستان، و فارس خواهد بود. این سامانه تا اواسط هفته در کشور فعال است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی امروز (29 اسفندماه)، بارش خفیف و پراکنده در شمال شرق کشور رخ می‌دهد همچنین به سبب وزش باد شدید جنوبی، دما در استانهای واقع در سواحل دریای خزر و استان اردبیل افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: طی امروز در مناطقی از شرق، جنوب استانهای تهران، البرز، سمنان، قم و شمال اصفهان، در بعضی ساعات وزش باد پیش بینی می‌شود. همچنین دریای عمان، بخش‌های شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه‌ روز یکشنبه و اوایل دوشنبه دریای خزر مواج پیش بینی می‌شود، اظهارکرد: روز یکشنبه وزش باد شدید و تشکیل توده گرد و خاک روی کشور عراق، به تدریج سبب پدیده گردوغبار در استانهای واقع در غرب و جنوب غرب و برخی نقاط شمال غرب کشور و کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد که این شرایط روز دوشنبه در جنوب غرب کشور تداوم خواهد داشت.

وظیفه در پایان درباره وضعیت هوای استان تهران گفت: هوای این استان یکشنبه (اول فروردین ماه) کمی ابری بتدریج نیمه ابری در اواخروقت همراه با بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای این روز 17 و 8 درجه سانتیگراد خواهد بود. هوای تهران دوشنبه (دوم فروردین ماه) نیمه ابری تا ابری درپاره‌ای نقاط همراه با رگبار و رعد و برق در ارتفاعات بارش برف و وزش باد خواهد بود. بیشترین دمای این روز 15 و کمترین آن 6 درجه سانتیگراد خواهد بود.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 148 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:24

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پی شکست حمید سوریان و باز ماندن این ملی پوش از رسیدن به سهمیه المپیک در رقابت‌های قزاقستان گفت: تمام مسئولیت این باخت را بر گردن می گیرم.

به گزارش انتخاب، محمد بنا درباره عملکرد ضعیف دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک در رقابت های گزینشی قزاقستان و شکست مقابل حریف ژاپنی در دور نخست، اظهار کرد: سوریان خوب کشتی نگرفت و افتضاح بود. به هیچ وجه انتظار چنین عملکردی را از او نداشتم.

وی ادامه داد: علت این باخت را نمی دانم. شاید روز سوریان نبود، شاید هم به خاطر تغییر ساعت بود اما به هر حال او یک کشتی گیر باتجربه و دارای مدال‌های جهانی است، بنابراین هیچ توجیهی وجود ندارد.

بنا با تاکید براینکه تقصیر این شکست را بر گردن می گیرد ،در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال عملکرد بد سوریان به دلیل کم کردن وزن اظهار کرد: او همیشه وزن کم می کند. وقتی در 55 کیلوگرم هم کشتی می گرفت بیشتر از این‌ها وزن کم می کرد پس علت این شکست نمی‌تواند وزن کم کردن باشد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، باخت سوریان را یک "شوک" و "موجب ناراحتی همه" توصیف کرد و گفت: مبارزه او گویای همه چیز هست. سوریان کشتی گیر کوچکی نیست و فقط امیدوارم این شکست روی سایر بچه ها اثر نگذارد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 95 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:24

کارشکنی یک کارگزار مسافرتی در ارمنستان باعث بازماندن ده‌ها مسافر ایرانی از سفر نوروزی به ارمنستان و گرجستان، لغو پروانه یک آژانس ایرانی و بازداشت مدیرعامل آن شد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشکنی یک کارگزار مسافرتی در ارمنستان باعث بازماندن ده‌ها مسافر ایرانی از سفر نوروزی به ارمنستان و گرجستان، لغو پروانه یک آژانس ایرانی و بازداشت مدیرعامل آن شد.

به گزارش انتخاب، سودجویی از مسافران در نوروز تقریبا به اتفاقی روتین تبدیل شده است. سال گذشته نیز حدود 200 مسافر ایرانی به دلیل تخلف و بدتعهدی آژانس ایرانی، در آنتالیا آواره و سرگردان شدند. با آن‌که هر سال به مسافران و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی هشدار داده می‌شود از مراکز معتبر خرید کنند و یا حتما با طرف مذاکره، قرارداد مکتوب داشته باشند، اما باز شاهد کلاهبرداری و سودجویی هستیم.

دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه، 27 و 28 اسفندماه) تعدادی از مسافران ایرانی که باید در راه ارمنستان می‌بودند در اداره میراث فرهنگی گردشگری استان تهران تجمع کردند و شاکی کارشکنی یکی از دفاتر خدمات مسافرتی تهران در اجرای تعهدات خود برای برگزاری تور ارمنستان و گرجستان شدند. مسافرانی که باید نوروز را در ارمنستان به سر می‌بردند، به دلیل کارشکنی کارگزار حاضر در ارمنستان، از این سفر بازماندند. این اتفاق فقط برای یک گروه رخ نداده، بلکه برنامه سه تور دیگر را که قرار بود در روزهای آینده رهسپار ارمنستان شوند، مختل کرده است.

به دنبال این تجمع، کمیته رسیدگی به شکایات معاونت گردشگری استان تهران همان دیروز این پرونده را باز کرد و به بررسی گذاشت که در نهایت به لغو پروانه دفتر خدمات مسافرتی «سوگند پرواز آسمانی» منجر شد.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این‌باره به حبرنگار گردشگری ایسنا گفت: شکایات واصله از همشهریانی است که خدمات سفر زمینی به ارمنستان و گرجستان را از شرکت «سوگند پرواز آسمانی» خریده بوند که به دنبال این اتفاق اقدامات قانونی در قبال آژانس خاطی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در چارچوب حداکثری وظایف محوله انجام شد و مراحل بعدی در روند رسیدگی به شکایات، در دستگاه قضایی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همکاران ما در کمیته رسیدگی به شکایات گردشگری استان تمام تلاش خود را انجام دادند تا در دو جلسه کمیته که در دو روز متوالی برای حل این مسأله تشکیل شد، آژانس مسافرتی تعهدات خود را در قبال مسافران با کمک سایر دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران انجام دهد، ولی متاسفانه این اتفاق عملی نشد.

او سپس از فعالیت کمیته رسیدگی به شکایات استان تهران در روزهای تعطیل نوروز خبر و اطمینان داد: رسیدگی به شکایات و صدور رأی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

خسروآبادی گفت: فعالیت بیش از 1800 دفتر خدمات مسافرتی در تهران و تقاضای بالای سفرهای داخلی و خارجی شهروندان در نوروز، بخش زیادی از نیروهای ستاد اجرایی خدمات سفر استان را درگیر امر نظارت و رسیدگی به شکایات مسافران کرده است، اما با این وجود خوشبختانه ارائه خدمات در سایر بخش‌های ستاد از قبیل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و کمیته‌های نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به خوبی انجام می‌شود.

با وجود آمادگی کمیته شکایت و تیمی برای نظارت و هشدارهایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هر سال در آستانه سفرهای نوروزی می‌دهد، به نظر می‌رسد شکاف‌ها و خلأهای قانونی برای بروز چنین تخلفاتی وجود دارد که شاید لازم باشد بازنگری جدی در این بخش صورت گیرد.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 135 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:24

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، روسیه اکثر جنگنده‌های خود را از سوریه خارج کرده است و به جای آن از توان توپخانه‌ای خود استفاده می‌کند. این درحالیست که مسکو نیز تاکید دارد حملات هوایی خود علیه داعش را ادامه خواهد داد.

به گزارش انتخاب به نقل از سایت شبکه الجزیره، پاتریک رایدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت: هنوز در نزد آن‌ها (روس‌ها) در سوریه بالگردها و هواپیماهای باربری وجود دارد اما اکثر جنگنده‌های روسیه، سوریه را ترک کرده‌اند.

رایدر افزود: آمریکا طی چند روز گذشته انجام هیچگونه حملات هوایی در سوریه از جمله در منطقه اطراف شهر تدمر (پالمیرا) توسط نیروهای روسیه را مشاهده نکرده است و به جای آن از توان توپخانه‌ای خود استفاده می‌کنند.

وی گفت: تماس‌ها میان مقامات روس و آمریکایی در این منطقه به منظور هماهنگی برای پروازها و تحرکات هواپیماها بر فراز آسمان سوریه ادامه دارد.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، مسکو در راستای حمایت از دولت سوریه برای آزادسازی شهر تدمر در استان حمص از دست تروریست‌ها روزانه 20 إلی 25 حمله هوایی صورت می‌دهد اما خروج اکثر نیروهای نظامی روسیه از این کشور ادامه دارد.

سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: شرایط برای وارد کردن شکست کامل به تروریست‌های داعش در شهر تدمر فراهم شده است.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اکثر نیروهای خود در سوریه دستور عقب نشینی از این کشور را صادر کرد و گفت آنها بیشتر اهداف خود را با موفقیت محقق کرده‌اند.

انتخاب...
ما را در سایت انتخاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار select بازدید : 117 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:37